.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فناوري اطلاعات و فناوري نانو، محور هفتم توسعه مازندران
یدالله طهماسبی

استان مازندران با وجود مناظر زيباي طبيعي و طبيعت بكر متشكل از دريا ،‌جنگل ، رودخانه ها وكوه ،‌منطقه اي مستعد براي توسعه صنايع سبز است. توسعه صنعتي در اين استان بايد به سمتي جهت گيري نمايد كه صنايع آلوده كننده و تخريب كننده محيط زيست جاي خود را به صنايع سبز و سازگار با طبيعت دهند. صنايعي همچون فناوري اطلاعات و نانو فناوري نيز از جمله صنايعي است كه كمترين زيان و تخريب را براي محيط زيست به همراه دارد. استان مازندران با قرار گرفتن بر كرانه هاي درياي خزر و دسترسي به كشورهاي آسياي ميانه از طريق مرز آبي، ‌توانايي تبديل شدن به نقطه صادرات نرم افزار و ساير خدمات فناوري اطلاعات به كشورهاي مذكور را دارد. نزديكي به پايتخت يكي از قابليت هاي اين استان در حوزه صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات است. بخش عمده اي از شركت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور در تهران متمركز شده كه با توجه به نزديكي استان مازندران به تهران و وجود طبيعت بكر ، نيروي انساني تحصيل كرده و موقعيت هاي تجاري مناسب اين استان مي تواند به عنوان قطب توليد نرم افزار و خدمات فناوري اطلاعات در كشور تبديل گردد. استان مازندران با داشتن دانشگاه هاي متعدد بستري مناسب را براي تربيت نيروي انساني متخصص فراهم نموده است كه در صورت فراهم شدن زمينه مناسب اين افراد در استان مشغول به كار شده و از مهاجرت به تهران اجتناب مي نمايند. بكارگيري اين افراد مي تواند موتور محرك صنعت نرم افزار كشور را در استان مازندران به حركت درآورد چرا كه در صنعت فناوري اطلاعات نيروي انساني متخصص مهمترين سرمايه بوده و كشورهاي مختلف با بهره گيري از اين سرمايه به پيشرفت ها و درآمدزايي هاي چشمگيري دست يافته اند.
اهميت توسعه صنايع سبز در بين مديران استان به اندازه اي بوده است كه در سند ملي توسعه استان نيز اين صنايع به عنوان يكي از محورهاي كليدي توسعه صنعتي در استان معرفي شده و مورد تاكيد قرار گرفته اند. با توجه به تدوين سند راهبردي فناوري اطلاعات و ارتباطات استان و سند توسعه فناوري نانو در استان ، به نظر مي رسد مقدمات زيرساختاري لازم براي توسعه سريع اين فناوري ها در استان وجود دارد. با نگاهي به برنامه چشم انداز بيست ساله نظام و سياست هاي تدوين برنامه پنجم توسعه ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري و اهداف برنامه هاي كلان كشور كه بر اساس دانايي تنظيم شده اند ، طرح محور هفتم توسعه استان تحت عنوان فناوري اطلاعات و فناوري نانو مي تواند علاوه بر استان در سطح ملي نيز اثرات مطلوبي را بر جاي گذارد.
با توجه به نياز روز افزون جهاني به توليدات نرم افزاري و همچنين نزديكي زبان و فرهنگ كشورهاي آسياي ميانه ، فرصت صادرات نرم افزار به اين كشورها از طريق شركت هاي انفورماتيكي استان مازندران فراهم گرديده است،‌لذا چنانچه تمهيدات مناسبي از سوي دستگاه هاي مسئول ايجاد گردد،‌اين فرايند كه داراي ارزش اقتصادي زيادي براي استان خواهد بود، مي تواند موجب رشد و شكوفايي شركت هاي انفورماتيك استان مازندران گردد.
استان مازندران داراي قابليت هاي عمده اي در زمينه گردشگري ، كشاورزي و تجارت خارجي مي باشد كه فناوري اطلاعات و ارتباطات مي تواند به رشد و بالندگي اين قابليت ها كمك نمايد.
شكوفايي قابليت هاي مذكور با بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات مستلزم تهيه و توليد برنامه هاي كاربردي و محتواي بومي مناسب با قابليت هاي فوق است. بخش خصوصي به عنوان نهاد مولد فناوري اطلاعات و ارتباطات در استان مي تواند در زمينه توسعه اين كاربردها فعاليت نمايد كه اين امر مستلزم حمايت دولت از توليدات بخش خصوصي است.
مراكز رشد فناوري در استان مي تواند به عنوان جايگاه هايي جهت تربيت نيروي انساني متخصص ، رشد و تقويت ايده هاي نو در نظر گرفته شود و اين مراكز از آنجا كه با بودجه دولتي اداره مي شوند،‌چنانچه تقويت كردند مي تواند نقش انكوباتوري مناسبي را در زمينه توسعه فناوري اطلاعات بازي نمايند. اين اقدام مي بايست با سرمايه گذاري مشترك نهادها و سازمان هاي مسئول صورت پذيرد. همچنين تاكيد بر راه اندازي مراكز جديد در شهرها و روستاها يكي از عامل هاي توسعه امكانات متعادل در سطح كل استان است.
استان مازندران با توجه به اقليم طبيعي سرسبز و بهره مندي از نيروي انساني توانا و محيط دانشگاهي گسترده، قابليت توسعه صنايع سبز و پاك نوين مبتني بر صنايع پيشرفته را دارا مي باشد، از اين رو اين استان مي تواند به عنوان يكي از پايلوت هاي كشور در زمينه توسعه صنايع نوين پيشرفته مانند صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات،‌صنعت بيوتكنولوژي و صنايع نانو تبديل گردد.
موقعيت جغرافيايي استان مازندران و همجواري اين استان با كشورهاي آسياي ميانه فرصتي را براي اين استان فراهم نموده است تا بتواند به يكي از قطب هاي بازرگاني كشور تبديل شود. خصوصا توجه سالهاي گذشته مسئولين كشور به توسعه منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد ، اهميت اين منطقه را دو چندان نموده است. بهره گيري از قابليت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات مي تواند روند توسعه منطقه را تسريع نموده و كارايي و اثربخشي فعاليت هاي بازرگاني را در اين منطقه افزايش دهد.
ديدگاه حكيمانه و تدابير دورانديشانه استاندار محترم استان مازندران در تعيين فناوري اطلاعات و فناوري نانو به عنوان محور هفتم توسعه استان ،‌مي تواند به تحولي عظيم در استان و حتي در سطح ملي تبديل شده و مقدمات حضور فعال استان در اقتصاد دانايي محور و همچنين فعاليت گسترده در حوزه جنبش نرم افزاري منطبق بر منويات مقام معظم رهبري را فراهم آورد.

يدا... طهماسبي
مدير كل فناوري اطلاعات و IT


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.281 seconds.